Kundenes beretninger

Like før du fikk dette magasinet i posten, markerte Optimum 25 års sammenhengende virksomhet. Det hele startet 5. august 1991. De påfølgende 25 årene har selskapet vokst betydelig. Dette hadde ikke vært mulig uten at kundene liker seg i Optimum.

I stedet for å foreta en kronologisk oppramsing av selskapets vekst og utvikling siden etableringen, lar vi kundene få ordet.

Kundene har etter hvert blitt mange. Det er svært gledelig. Det er ikke minst den beste jubileumsgaven Optimum kan få.

Da Optimum Magasinet ble lansert første gang i 2012, var det viktig å være et talerør for kundene, som i all hovedsak er ledere i norsk næringsliv. Tittelen på lederen var kort og godt:

”En hyllest til gründere”.

De påfølgende fire årene har Optimum Magasinet hatt en rekke intervjuer med kunder. I tillegg er mange andre kunder intervjuet på våre hjemmesider.

På disse sidene tar vi et tilbakeblikk på noen av kundenes tilbakemeldinger og på deres råd til andre som ønsker å ta det store steget ut i gründerskapet.

Disse sidene dokumenterer mangfoldet våre kunder representerer.

Både innen næring, bosted og meninger.

– Disiplin er nøkkelen til å lykkes

Ian Asthon Barron, Optimum kunde, gründer og eneeier av RoQC Management, Stavanger.

Ian Asthon Barrons klare råd til andre som ønsker å sterte egen bedrift var blant annet, disiplin, fokus, tro og en sterk vilje til å stå på å arbeide hardt.  Han skulle egentlig bare på ferie i Skandinavia, men kom ikke lenger.
I stedet etablerte han sin egen suksessbedrift med millionbutikk i kjelleren fra det nye hjemmet sitt i Tau.

-Jobb og privatliv går i ett, bedriften er et familieprosjekt, sa han i intervjuet.

– Gründervirksomhet er ikke et 100 metersløp, men en maraton

Odd Hjelmeland, Optimum kunde, gründer og leder for Numerical Rocks AS, Trondheim.

– Den viktigste lærdommen min er at Gründervirksomhet er ikke et 100 metersløp, men en maraton. Det handler om utholdenhet og tålmodighet når det butter imot, og visshet om at det er i motbakker det går oppover.
Uten de tunge periodene er det ikke like morsomt heller sa Odd Hjelmeland.

Han kjempet lenge mot konkurs, men snudde utviklingen og solgte livsverket sitt for 500 millioner kroner.

– Kundedialogen er viktig

Cecilie Lycke, Optimum kunde, gründer og eier av Motivati AS, Bergen.

Etter lang fartstid i en rekke store organisasjoner, tok Cecilie Lycke det store gründerspranget og etablerte eget selskap. Det har fokus på tilrettelegging av såkalt HRA system, som er et nettbasert ledelsesverktøy for oppfølging og utvikling av medarbeiderne.

– Målet er å utvikle et system i tett dialog med kunden.  Kundedialogen er viktig, sa Lycke. Om Optimum
uttalte hun:

– Det er godt å vite at mine investeringer forvaltes av kyndige, seriøse og serviceinnstilte personer.

Vokteren av vår felles formue

Aase Aamdal Lundgaard, Optimum kunde, administrerende direktør i Deloitte og ansvarlig revisor for Norges nasjonalformue, Oljefondet. Oslo.

Aase Aamdal Lundgaard har vært ansvarlig revisor for flere av Norges største virksomheter, deriblant Staten Pensjonsfond Utland (Oljefondet), Norges Bank, Norsk Hydro, NSB og Statkraft. I intervjuet pekte hun på hvor viktig det er å få med seg kvinner i ledelsen av norske selskap:

– Jentene er minst like flinke som
guttene og skal vi ha de beste til norsk næringsliv, så må vi få med oss en større andel kvinner, sa hun. Om sitt forhold til Optimum sa hun:

– Jeg blir tatt godt vare på, og det er veldig fint, men uvant for en revisor som meg.

Gründereventyrer fra havgapet

Magnus Stangeland, Optimum kunde, fisker, politiker og seriegründer, Austevoll

Den erfarne politikeren, fiskeren, læreren og ikke minst seriegründeren Magnus Stangeland har i sin lange karriere opplevd sitt av både motgang og medgang. Han setter pris på det lokale, og sa dette om sitt forhold til Optimum:

– Jeg setter pris på at noen av mine investeringer forvaltes av serviceinnstilte folk som er lokalt basert.

Med tro på fortsatt liv for olje og gass

Scott Kerr, Optimum kunde, British Petroleum-toppsjef, investor, Stavanger.

Olje og gassveteranen Scott Kerr talte mange eksperter midt i mot da han i Optimum Magasinet slo fast at det fortsatt vil stå til liv for Norges viktigste næring.

– Sterk befolkningsvekts og menneskenes ønske om et stadig bedre og mer moderne liv vil være de viktigste årsaken til at olje og gass næringen vil ha en lys fremtid. Om sitt forhold til Optimum, sa han blant annet:

– Optimum lytter til meg og hører på hvilke produkter jeg ønsker å investere i.

– Vi må gi støtte til foreldreløse barn

Marianne Rieber, Optimum kunde, gründer, forlagskvinne og investor, Bergen.

En av Bergens rikeste, Marianne Rieber, ble selv adoptert fra Sør-Korea. I tillegg til en suksessrik forlagsvirksomhet har hun et stort engasjement for foreldreløse barn.
Hun er en viktig bidragsyter til organisasjonen Bring Children from Streets, som fokuserer sitt arbeid til  Nsumba Barnehjem i Uganda. Også Optimum er en bidragsyter til dette viktige arbeidet.

– Det er så stor nød og fattigdom i verden. Jeg er opptatt av at vi som har anledning, bidrar slik at vi kan redde flest mulig barn vekk fra gatene og inn i sikre og gode oppvekstforhold, sa hun. Om sitt forhold til Optimum sa hun blant annet:

– Det er betryggende at deler av mine verdier blir forvaltet på en langsiktig, seriøs måte av Optimum.”