Franklin Templeton Investments
SKILLER SEG UT FRA MENGDEN
- Optimums investeringsfilosofi er å se på de lange linjene. Dermed unngår vi å handle på kortsiktige markedsbevegelser og avisoverskrifter, sier Optimums direktør for Asset Management, Kjell-Gunnar Fjeldstad.
Et øyeblikksbilde kan forvirre. De lange trendene gir oversikt. Derfor mener vi det er mer interessant å se på hva som kommer til å være de viktigste driverne for den økonomiske utviklingen fremover, sier Optimums direktør for Asset Management, Kjell-Gunnar Fjeldstad.
Kort oppsummert mener han at det er tre forhold: Flere rike, kvalitetsforbedringer, god helse med lengre liv.
Kjell-Gunnar Fjeldstad understreker at det ikke er lett å spå fremtiden. Å forutsi fremtidige markedsbevegelser er en krevende og nærmest umulig oppgave heftet med stor usikkerhet. Likevel er det tre forhold, eller såkalte megatrender han mener vil inntreffe i løpet av de neste tiårene. Det er tre forhold: Flere rike, kvalitetsforbedringer, god helse og lengre liv.
- Den viktigst driveren for den økonomiske utviklingen de neste 20 årene er fremveksten av milliarder av konsumenter i middelklassen verden over, forteller Fjeldstad.
Han viser til anslag fra OECD hvor tre milliarder mennesker innen 2030 vil bevege seg ut av fattigdom og over i middelklassen. Hele 2,7 milliarder av disse menneskene anslås å være asiater, og deres samlede forbruk av varer og tjenester ventes å øke dramatisk. Verdien av den kommende forbruksveksten vil overskygge alle andre megatrender og gi viktige bidrag til den globale økonomiske veksten.
Den enorme veksten vil påvirke verdensdelene ulikt. I USA og Europa står middelklassen i dag for 65 % av det globale konsumet i denne klassen. Antall mennesker i middelklassen i USA og Europa forventes å holde seg stabilt frem mot 2030, mens andelen av forbruket ventes falle til kun 30 %.
Innovasjon og nyskapning
- Allerede i dag driver innovasjon og nyskapning økonomien fremover. Stadig flere har tilgang til moderne hjelpemidler som eksempelvis datamaskiner, telefon, transportmidler og ikke minst et trygt tak over hodet. Fremveksten av en større global middelklasse vil gjøre denne type produkter etterspurt og tilgjengelig for enormt mange flere de neste 20 årene. I den samme perioden vil de som i dag har nådd en viss levestandard og allerede nyter konsekvensene av innovasjon og nyskapning, fortsette å kreve enda flere og bedre produkter, sier Fjeldstad. Han legger imidlertid til at denne megatrenden definitivt ikke er ny, idet den har vært en del av mennesket siden den tidlige begynnelse.
- Forskjellen fra tidligere historie er at vi nå i stor grad ønsker fremskritt som følge av bekvemlighetsbehov, ikke av nødvendighetsbehov, sier Fjeldstad.
Ønske om god helse og et langt liv
I fremtiden vil flere være villige til å betale dyrt for nye medisiner, bedre behandlingsmetoder, mer helsebringende produkter og sunnere mat.
- Helseforskning, nano-teknologi, kunstig intelligens og roboter vil kombineres for å utvikle nye produkter, og dette vil kunne gi kvantesprang innenfor forskning de neste to tiårene. Dette er et spennende felt, med stort vekstpotensial som kan gi høy avkastning for den som har kapital og tålmodighet, sier Kjell-Gunnar Fjeldstad.